Uitgaven die een onderneming doet zijn in principe aftrekbaar van de winst. Dat wil zeggen dat deze sponsoruitgaven wel in verhouding moeten staan tot de geleverde tegenprestatie. Is er geen zakelijk belang, dan zijn de kosten niet aftrekbaar.
Sponsoren en de fiscus
Er is een groot verschil tussen een donatie en een sponsor. Bij een donatie is er geen tegenprestatie van de vereniging. Als de vereniging geen ANBI-status heeft (praktisch nooit) dan is een gift slechts beperkt aftrekbaar voor de gulle gever. Meestal is een vereniging wel een SBBI waardoor er geen schenkbelasting verschuldigd is. Bij sponsoring is er per definitie sprake van een tegenprestatie.
Sponsoring -waarvoor de vereniging dus tegenprestaties levert- ziet de fiscus normaal gesproken als een zakelijke en dus aftrekbare kostenpost, te vergelijken met een uitgave voor reclame. Hier zijn wel een aantal belangrijke regels.
- Zakelijk belang
- Geen hobby van de sponsor
- Meetbaar
De sponsoring moet in het belang zijn van de onderneming. De rechter gaat niet op de stoel van de ondernemer zitten. Objectief moet er dus een relatie zijn tussen de onderneming en de sponsoring. Jouw bedrijf werkt alleen in Friesland, dan kan je niet FC Den Haag sponsoren.
Geen hobby van de ondernemer. Dit speelt vaak bij midden- en kleinbedrijf. Ook zie je dat soms een directeur via een achterdeur probeert zijn eigen hobby te betalen. De fiscus is hier uitermate streng op. Het sponsoren van het kart team van je zoon is al snel fiscaal niet aftrekbaar.
Meetbaar. Als je als bedrijf een vereniging sponsort dan moeten de resultaten aantoonbaar zijn. Zo maar tonnen over de balk gooien is voor geen enkele onderneming logisch. Kleine bedragen kunnen nog zonder verantwoording. Grote bedragen moeten aantoonbaar voordeel voor de onderneming hebben.
Praktijk
De fiscus maakt er bij grote bedragen al snel een zaak van. Kleinere bedragen worden vaak door de vingers gezien. Als bovenstaande criteria echt toegepast worden dan zullen niet veel sponsorbijdragen de toets doorstaan. De fiscale behandeling van een sponsoruitgaven is geen prioriteit. Het sponsoren van een reclamebord langs een sportveld heeft namelijk zelden aantoonbaar effect. De bedragen zijn ook niet zakelijk in verhouding tot de prestatie. De ondernemers zijn ook vaak lid van de betreffende club. In principe zijn deze sponsorbijdragen dus slechts deels aftrekbaar.
Jurisprudentie
De fiscus en rechters lijken strenger te worden met betrekking tot het accepteren van sponsoruitgaven als zakelijke kosten. In 2002 besloot de Hoge Raad dat een ondernemer zijn sponsorkosten maar voor een kwart mocht aftrekken. De man was paardengek en dacht, zoals zo vaak bij sponsoring, het nuttige met het aangename te kunnen verenigen. Met eigen paarden werd deelgenomen aan wedstrijden. Dat zijn hoge kosten in ruil voor een beetje prijzengeld en een beetje reclame. ‘Geen redelijk denkend ondernemer kan het zakelijk belang van deze uitgaven volhouden. Aftrekbaarheid kan worden uitgesloten indien en voor zover uitgaven zijn gedaan ter bevrediging van persoonlijke behoeften van aandeelhouders‘, zo besliste de Hoge Raad. In 2005 diende een vergelijkbare zaak voor de Rechtbank in Arnhem, met vergelijkbare uitkomst.