Een pagina op Facebook is een goedkope manier voor jouw organisatie om publiciteit te maken. Je kan betrokken personen eenvoudig op de hoogte houden van nieuws.
- Informatie delen via Facebook
- Zorg voor goed profiel
- Gratis ondersteuning
- ‘Vind ik leuk’ en inchecken
- Samen eraan werken
Met een Facebookpagina is jouw organisatie structureel zichtbaar op Facebook. Miljoenen Nederlanders hebben een account. Zoekmachines hechten waarde aan social media. Een actieve, gewaardeerde Facebookpagina draagt bij aan een hogere ranking. Als je voldoende volgers hebt krijg je van Facebook je eigen naam. Dan ben je dus vindbaar op www.facebook.com/eigenaam.
Profielen op andere social media platforms als LinkedIn, Twitter en Youtube zijn eenvoudig te koppelen met jouw Facebookpagina. De bezoeker heeft daardoor op één plek een overzicht van alle social media activiteiten van jouw organisatie.
Informatie delen via Facebook
Op Facebook deel je informatie over de doelen en diensten van jouw vereniging. Zo houden jullie de achterban als leden, donateurs en andere belangstellenden op de hoogte. Je kunt bijvoorbeeld evenementen aankondigen als een opening, cursus, open dag of workshop.
Jouw fans kunnen zich op de pagina aanmelden en daarmee direct reclame maken voor de workshop. Ook biedt een pagina onbeperkt ruimte om foto’s en films te plaatsen. Als je foto’s publiceert van events, dan is de kans groot dat mensen die hierop staan op de ‘vind ik leuk’-button klikken.
Zorg voor goed profiel
Je moet ervoor zorgen dat je eenmalig alle gegevens van jouw vereniging goed invult. Dat is even werk. Zorg voor een goede foto, een overzichtsfoto en koppelingen naar jullie gegevens. Dit is belangrijk voor de vindbaarheid.
Gratis ondersteuning
Facebook heeft een uitgebreid programma voor non profit-instellingen. Zo kan je een donatiebutton op je Facebookpagina krijgen. Zijn er gratis mogelijkheden om te adverteren. Meer hierover op het platform zelf, ook omdat dit regelmatig wijzigt.
‘Vind ik leuk’ en inchecken
Alle acties, activiteiten en posts van anderen kunnen worden ‘leuk gevonden’ op Facebook. Als iemand jouw Facebookpagina of een activiteit daarop leuk vindt, is dit weer promotie voor jouw vereniging. Deze ‘vind ik leuk’-actie is namelijk voor alle vrienden zichtbaar, het zogenaamde sneeuwbaleffect.
Samen eraan werken
Een pagina voor jouw organisatie kun je prima zelf maken en beheren. Een uitgebreide uitleg vind je bij ‘aan de slag met Facebook-pagina’s‘. Prettig is dat Facebook het zo ingericht heeft dat het heel eenvoudig is om met meerdere partijen een pagina te beheren.
Zo kunnen binnen de vereniging een aantal mensen de verantwoordelijkheid dragen om de pagina te vullen.