is een dienst van Gita Kennisbronnen

is een dienst van Gita Kennisbronnen

Wat komt er kijken bij een website voor een vereniging

Wat komt er kijken bij een website voor een vereniging

Hoe en wat voor een website?

Een website bouwen voor een vereniging vergt een plan. Wat willen jullie gaan doen via de site? Is de site er alleen voor leden of ook voor anderen. Bedenk daarna wie deze werkzaamheden gaat uitvoeren.

Waarvoor gebruik je de website?

Denk van tevoren goed na over het doel van de website. Wat is de voornaamste functie? 

Een intern doel staat meestal voorop. Informatie bieden, de standen van de club bijhouden, reacties uitwisselen of een combinatie hiervan?

Een extern doel kan zijn om buitenstaanders te informeren over de club. Mogelijk om leden en sponsoren te werven.

Het antwoord op deze vragen is bepalend voor de manier waarop de site is gebouwd. Aan de hand van dit plan bepalen jullie hoe de site moet ingericht en hoeveel webpagina’s en -ruimte je nodig hebt.

Zelf doen of uitbesteden?

website

Als je het ontwikkelen van een website grotendeels in eigen hand wilt houden, zijn daar genoeg mogelijkheden voor. Er zijn tal van partijen die standaardwebsites aanbieden, waarop je jouw eigen informatie kwijt kunt. Dit soort websites kent natuurlijk wel beperkingen. Je moet genoegen nemen met een uniforme opmaak, waarbij weinig of geen ruimte is voor specifieke wensen. Het voordeel is dat de kosten relatief laag zijn.

Als je een website op maat wilt, ga dan bij voorkeur in zee met een webbouwer die ervaring heeft op jouw terrein. Informeer of deze al opdrachten heeft uitgevoerd voor collega-verenigingen. Dergelijke informatie vind je op de sites van webbouwers. Als je een expert in de arm wilt nemen om een website te laten ontwikkelen, vraag dan bij een aantal partijen een offerte aan. De kosten voor het laten bouwen van een site kunnen namelijk behoorlijk uiteen lopen.

Let bij de samenwerking met een expert ook op deze zaken:

  • Maak afspraken over werkzaamheden na de lancering van de site. Moet je voor aanpassingen steeds bij de expert aankloppen of kan je dit zelf regelen?
  • Heeft de webdesigner ook een logo en andere huisstijlelementen voor de site ontworpen? Voorkom dan bijkomende kosten als je deze ook wilt gebruiken voor andere bedrijfsuitingen door afspraken te maken over auteurs- en copyright. Probeer te bedingen dat deze rechten op jou overgaan als de opdracht is uitgevoerd.
  • Zet alle gemaakte afspraken zwart op wit.  

Tip: Als je weinig of geen budget hebt, kijk dan of mensen binnen de vereniging ervaring hebben met het bouwen van websites en dit (eventueel tegen een geringe vergoeding) willen doen.

Waar wordt de website gehost?

Een belangrijke vraag die je jezelf bij de speurtocht naar een goede hostingpartij – de partij die de site in de lucht houdt – moet stellen is: hoe belangrijk is de website voor mijn organisatie? Is het jouw enige informatiekanaal, dan moeten eventuele technische storingen zo snel mogelijk worden verholpen. Is de helpdesk van de hostingpartij goed bereikbaar? En is het telefoonnummer gratis of betaal je een bepaald tarief per minuut?

Het loont de moeite de dienstverlening en het aanbod van verschillende hostingpartijen met elkaar te vergelijken. De tarieven lopen namelijk flink uiteen. Let goed op wat je ervoor krijgt. Belangrijke zaken zijn de beschikbare ruimte voor jouw website, onbeperkt dataverkeer en het maken van dagelijkse back-ups.

Vraag snel een domeinnaam aan

Het is van cruciaal belang dat je zo snel mogelijk een domeinnaam voor de website aanvraagt. Als een andere partij je voor is, dan kan je de door jou bedachte naam niet meer (zomaar) gebruiken. Hierbij geldt het principe ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’.

Voor een internetdomeinnaam zijn verschillende extensies mogelijk. De bekendste zijn .nl, .com, .org, .nu, .tv, .net en .eu. Maar voor welke kies jij? In Nederland ziet de Stichting Internet Domein Registratie (SIDN) toe op de uitgifte van domeinnamen met de extensie .nl. Op de website van SIDN kan je snel controleren of de domeinnaam die je wilt gebruiken nog beschikbaar is. Zie ook: Domeinnaam van website registreren.

webwinkel maken
webwinkel maken

Na de lancering

Een website is een dynamisch medium, waarvan de inhoud altijd up-to-date moet zijn. Bezoekers van de website die verouderde of onvolledige informatie aantreffen, haken af. Veranderen de prijzen van het lidmaatschap? Pas het dan gelijk aan op de website. Het verdient sowieso aanbeveling duidelijk te communiceren over de prijzen die je hanteert. Als je deze toch niet op de website wilt vermelden, bied dan een mogelijkheid om een prijslijst aan te vragen via een contactformulier.

Hoe scoort de website in zoekmachines?

De overgrote meerderheid van de bezoekers gebruikt zoekmachines om zich te oriënteren. Jouw website zal dus goed vindbaar moeten zijn in onder meer Google. Er zijn verschillende manieren om dat voor elkaar te krijgen. Je kan jouw site laten optimaliseren om beter te scoren in de ‘gewone’ zoekresultaten. De site wordt dan technisch en inhoudelijk aangepast, zodat zoekmachines deze makkelijker vinden.

Een andere mogelijkheid is kiezen voor zogenoemde sponsored links. Je betaalt dan voor zoektermen die passen bij de aard van de bedrijfsvoering en door gebruikers van zoekmachines veel worden gebruikt. Deze termen worden via een soort online veiling verkocht. Als deze zoekwoorden (keywords) als zoekopdracht worden gebruikt, verschijnt jouw online advertentie naast of boven de zoekresultaten. Het voordeel hiervan is dat je alleen betaalt voor het aantal keren dat er op deze advertentie wordt geklikt. Je kan de kosten dus goed onder controle houden.

De regels van het spel

Als je via jouw website producten of diensten verkoopt, dan moet je rekening houden met de Europese richtlijn ‘verkopen op afstand’. In de richtlijn staat dat de consument ‘bij iedere e-commerce transactie een bedenktijd van zeven werkdagen krijgt om de transactie zonder opgave van redenen te herroepen.’ Deze regel is opgesteld omdat consumenten het product niet van tevoren kunnen zien of testen.

Ook verplicht is de vermelding van een bezoekadres. Daarnaast moeten ook het BTW- en KvK-nummer (indien jouw organisatie deze heeft) erop te vinden zijn, bijvoorbeeld onder een menu-item Contact.

Zet de algemene voorwaarden online

Zijn er algemene voorwaarden van toepassing? Zorg dan dat deze vindbaar zijn op de website. Deze vallen goed op met bijvoorbeeld een button of een hyperlink. Plaats de verwijzing naar de voorwaarden op elke pagina van de website. Bezoekers komen via zoekmachines immers niet uitsluitend op jouw homepage uit.

    is een dienst van Gita Kennisbronnen

    0
      Je winkelwagen
      Je winkelwagen is leegTerug